5 tips for markedsfrøring av nettbutikk

5 tips for markedsføring av nettbutikk

Det er ingen hemmelighet at fysiske virksomheter begynner å selge på nett. Hvorfor skulle de ikke det? Nettbutikker har blitt lettere å sette opp, mer praktiske og tilbyr et bredere utvalg for å selge varer eller tjenester. Hvem som helst kan starte en nettbutikk.

Hvis vi ser på stattestikken, forventes det at digitale kjøpere krysser 2 milliarder i 2020. Dette er fordi folk i økende grad lanserer sin virksomhet på forskjellige nettsteder og sosiale medieplattformer som Instagram, Facebook, etc. Det er riktig! Disse plattformene tilbyr et gigantisk publikum til din virksomhet gjennom digital markedsføring. Covid har også ført til stor økning i e-handel. 

Hvis du fremdeles er i tvil, la oss fortelle deg at innen 2040 vil nesten 95% av kjøpene bli gjort online via e-handelsbedrifter.

Som alle andre tradisjonelle virksomheter, må også neettbutikker markedsføres tungt. Markedsføring av bedrifter gjørs med å bygge opp merkevarer og spre sine kampanjer blant folk.

 

Hva er digital markedsføring?

Mål med digital markedsføring
5 tips for markedsføring av nettbutikk 9

Digital markedsføring er en teknikk som brukes av selskaper og markedsførere for å bruke forskjellige annonseringsmetoder for å nå folk på. Gjennom den digitale annonsen kan du komme med raskt lage en melding, og målrette deg mot en gruppe mennesker som passer din atributter av potensiell kunder.

Det endelige målet med digital markedsføring er å motivere folk nok til å samhandle med virksomheten din. Interaksjon kan være i form av kjøp, påmeldinger eller andre former for engasjement.

For å generere maksimalt antall potensielle kunder og motivasjon blant folk til å kjøpe produktet ditt, bare fra et blikk, må du komme med sterkt og relevant innhold. Slikt innhold kan opprettes ved å inkludere bilder, videoannonser osv. I følge en statistikker blir 46% av de fleste bedrifters totale budsjett brukt på å lage innhold. Dette viser viktigheten av å ha godt, attraktivt innhold på de digitale kanalene.


Tips til digital markedsføring

Det er ingen perfekt oppskrift for å produser en den perfekte digitale markedsføringen. Det er derfor viktig å teste jevnlig med bruk av forskjellig innhold og målgrupper. Proffesjonelle markedsførerer A/B test annonser for å sikre suksessen til kampanjen. Før du markedsfører på nett, ta hensyn til dette:

1. Å kjenne målgruppen

malgruppe 1

Hvis du er ute etter en vellykket markedsføringskampanje på nett, må du kjenne målgruppen din. Innholdet du oppretter, må stemme overens med menneskene du satser på og målrettet deg mot. Folk som synes det er relatert, vil være interessert i det du har å tilby. Målet er å oppmunrte rett type kunder til å handle fra din bedrift.

Få ting du kan fokusere når du sikter deg inn på din potensielle kunde:

  • Demografi – For eksempel alder, sted, utdanningsnivå, kjønn…
  • Interesser og hobbyer 
  • Kjøpsvaner – Impuls, delvis eller gjennomtenkt kjøp.
  • Tid – Sesong, årstid…

Disse tipsene vil hjelpe deg å danne din perfekte kunde. Dersom du kjenner kunden og behovene du dekker med dine produkter eller tjenester, blir det enklere å kommunisere med målgruppen.

2. Målrettet annonse

malgruppe

Folk ser ofte nettstedet ditt; de går gjennom produktene dine, men kjøper aldri noe. Disse menneskene kan virke som en tapt sak og de er kanskje det. Derimot har de vist interesse med å besøke nettstedet ditt og sett på produktene dine. Kanskje de er din perfekte kunde, men er enda ikke klar for å handle.

Dersom du bruker målrettede annonser kan du vinne din potensielle målgruppe. Ta gjenge i bruk forrige steg som tips for å målrette annonsene dine mot rette målgruppe.

For å øke salget på nettsiden din gjennom målrettingsannonser, kan du installere Facebook Pixel hvis du vil annonse på Facebook. Denne integrasjonen lar deg spore folk som tidligere har vist interesse i firmaet ditt. Kunden kan ha likt noen innlegg, lagt noen produkter i handlekurven eller bare besøkt nettsted ditt. Disse menskene kan du nå tilbake igjen. Denne former for markedsføring kalles retargeting hvor du markedsfører til din potensielle kunder som har tidligere samhandlet med din virksomhet.

Etter at du har samlet inn data via Facebook Pixel, kan du levere annonsene for å minne kunden på at de må handle. For eksempel etter en kunden har besøkt nettsiden din, får de opp en annonse på Facebook med en kupong på 10%! Din potensielle kunden kjenner bediften din igjen og vil med større sannsynlig handle for å ikke gå glipp av tilbudet.

På denne måten vil du nå målgruppen din, samtidig som du dekker kunder som enda ikke har bestem seg.

3. Opprette effektive landingssider

Landingsside

Landingssider er avgjørende for vellykkede kampanje. Når kunden klikker segg inn på en bestemt annonse, kommer de frem til landingssiden. Denne er viktig fordi den gir førsteinntrykket hos den potenseille kunden. Innholdet og designet er avgjørende for at kunden handler eller ikke. Statistikk viser at nesten 48% av online markedsførere kommer tilrettelegger ulike landsingsideer for forskjellige markedsføringskampanjer.

En landingsside eller destinasjonsside er den første siden noen besøker etter å ha klikke seg inn på en annonsen, innlegg, lenke eller lignende. Salgsside, kategoriside, eller produktside er eksempler på en destinasjonsside.

Når du designer en destinasjonsside, må du være spesifik i kommunikasjonen. Du må prøve å presentere produktet på beste mulige måte. Landingssiden din bør være en blanding av visuell grafikk, noe skriftlig innhold og en skikkelig oppfordring til handling (CTA – click to action). Dette vil motivere publikum til å kjøpe et bestemt produkt.

Eksempler på CTA kan være en stor knapp med “Bestill nå”, “Book møte” eller “Send inn”. Altså noe som oppfordrer kunden til å ta en handling.

Prøv å lage separate destinasjonsside for forskjellige produkter. Dette vil resulterer i bedre konverteringsrate enn en generell produktside. Dette kan du spesielt gjør for produkter du vil selge mer av.

Se også landingsiden vi utviklet for Bearproof AS

4. Ha en kundesentrert tilnærming

Kundesentrert

Noen ganger forstår bedrifter ikke at annonsene deres fokuserer på å skille seg ut fra konkurrentene. Kundene er ikke interessert i det. Den potensielle kundene er heller opptatt om du kan dekke deres behovet.

En bedre tilnærming for å øke virksomheten din gjennom digital markedsføring ville være å legge til kundesentriske annonser og opplevelser i virksomheten din. Folk elsker når en bedrift forteller hva de trenger å høre og hvordan produktet vil være til fordel for dem.

I markedskommunikasjonen din tenk over hvordan behov og ønsker du løser for den potensielle kunden.

Ifølge en undersøkelse sa 80% av deltakerne at de sluttet å handle fra et merke på grunn av dårlig kundeopplevelse. Lag en liste over fordele kunden kan få fra produktet ditt. Bruk dem så på destinasjonsside og annonsen dine.

5. Fremme innholdet ditt

Fremme innholdet

Facebook-markedsføring kan gi deg massevis av konverteringer og kjøp hvis du blander det godt med innhold. Gjennom forskjellige typer Facebook-annonser kan du enkelt markedsføre innholdet ditt og få større rekkevidde og engasjement.

Du kan også benytte plattformer som Instagram igjennom Facebook Business manager. LinkedIn kan også benyttes dersom du selger til bediftsmarkedet. Google Ads kan du benytte for å nå kunder som søker etter et speseifkt produkt.

Nøkkelen her er å huske at jo høyere interaksjonen det er mellom publikum og merkevare, desto høyere vil sjansene for konvertering finner sted.

Du kan nærme deg ditt potensielle publikum gjennom forskjellige grupper på Facebook; det er millioner av dem. Send dem gjerne en personlig beskjed. Det er en utmerket måte å få publikum til å åpne opp, stille spørsmål og bygge opp interessen for tilbudet ditt. Denne metoden vil være lønnsommere med dyrere produkter.

Konklusjon

Gjennom disse metoden for digital markedsføring, kan du oppnå mirakuløse suksess for din nettbutikk eller nettside. Den digitale verdenen vår er stadig vekst, og nye metoder vil fortsette å dukke opp.  Så lenge du er oppdatert på den nyeste metoden og taktikken, vil du ha en vellykket virksomhet på nettet.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *