Tumb A 2

Slik får du Facebook-siden din til å vokse!

Per mars 2020 logger gjennomsnittlig 1,73 milliarder mennesker seg på Facebook hver dag, og kan kalles aktive brukere av plattformene. Disse tallene beviser at Facebook er en av de mest, om ikke den mest vellykkede sosiale medieplattform som noen gang har eksistert.

Aldersspennet for brukere av Facebook er så mangfoldig at du kan tilby noe for enhver, og du vil ha en målgruppe. Det er mer enn 60 millioner bedriftssider på Facebook. Disse enorme tallene viser hvor mye folk er avhengige av Facebook for å starte og blomstre sin virksomhet.

Hvis du har en side på Facebook, men på en eller annen måte sliter med å utvikle, eller hvis du er ny og ønsker å starte en side, men er bekymret for hvordan du skal få siden til å vokse, så er denne artikkelen riktige for deg. I denne artikkelen diskuterer vi de beste tipsene og triksene du kan bruke for å utvide Facebook-siden din til å optimalisere kontaktnettet.

Optimaliser siden

Det første du bør gjøre før du lanserer siden din til venner og andre mennesker på sosiale medier, er å optimalisere den. Den bør innhold profilbilde og forsidebilde som representerer bedriften/formål osv.

Seksjonen “Om” på siden din skal inneholde all nødvendig informasjon som de besøkende kanskje vil vite i detalj. Og det bør være minst 5 til 6 innlegg og bilder lastet opp på siden allerede, slik at brukerne har en ide om intensjonene dine fra siden.

Optimaliser Facebook siden
Slik får du Facebook-siden din til å vokse! 9

Inviter vennene dine

Du tenker kanskje at vennene dine eller bekjente kanskje ikke er interessert i hva du har å tilby på den nye Facebook-siden din. Du vet aldri hvem som kan trenge det du tilbyr!

Derfor bør det andre trinnet i vekstsyklusen på Facebook være å sende vennene invitasjoner slik at de vil følge siden din. Kanskje ender de ikke opp med å være aktiv på siden. Men hvis du er heldig, kan det hende venners venner får opp øynene for din side.

Venner
Slik får du Facebook-siden din til å vokse! 10

Koble siden opp mot profilene dine

Du kan også ta lenken til siden din og legge den til din Facebook-bio, din Instagram-bio, og så videre. Du kan markedsføre siden ved å legge ut historier om den på forskjellige sosiale medieplattformer og koble siden til historiene. Poenget her er å spre ordet om siden din til så mange mennesker som mulig gjennom så mange sosiale medieplattformer som mulig.

Koble siden mot dine personlige Facebook og Instagram
Koble siden mot dine personlige Facebook og Instagram

Innlegg i grupper

Det er mer enn 10 millioner grupper på Facebook, dette viser potensialet du har for vekst. Hvis du leter etter grupper som er relatert til din virksomhet, kan du bidra verdifullt.

Formålet er å fremstå kunnskapsrik slik at folk får tillit til deg. Med jevnlige innlegg og verdiskaping vil folk på et visst tidspunkt bestille fra deg. Mange av gruppene har strenge regler angående selvpromotering. Så vær oppmerksom på dette før du ber folk om å følge siden din.

Grupper er en flott måte for å målrette et spesifikt publikum, som mest sannsynlig vil være interessert i siden din. I tillegg er å bidra i grupper en utmerket måte for å øke rekkevidden og engasjementet ditt.

Publiser innlegg på Facebook
Publiser innlegg på Facebook

Send invitasjoner via e-post

Hvis du er villig til å gjøre ting litt mer profesjonelt, kan du også sende invitasjoner til Facebook-siden via e-post til dine kolleger, venner og familie. Se for deg å sende en invitasjon til alle de ansatte som jobber på kontoret, og tenk deg deretter antallet likes som du kan ende opp med på Facebook-siden din. Imidlertid er dette trikset bundet av størrelsen på firmaet du jobber i. Dette er en enkel og meget effektiv måte å hente inn «likes» til siden.

Vær kreativ og fortell en historie

Det er ikke morsomt å bruke Facebook slik alle andre bedrifter bruker det. Den tradisjonelle teknikken er at ett innlegg blir opprettet, og deretter lastet opp til alle sosiale medieplattformer av bedriften. Hvis folk ønsket å se det samme innlegget overalt, hvorfor ville de til og med følge deg på forskjellige plattformer? Det virkelige trikset her er å lage forskjellige innlegg for forskjellige plattformer.

Ta med i betraktning at Facebook er i konstant forandring. Innholdet må være oppdatert og variert; Bruk interessante bilder for å øke engasjementet ditt. Du kan holde konkurranser, stille spørsmål, lage avstemninger, etc. Hvis du innlemmer disse tingene i Facebook-innleggene dine, vil de skille seg ut fra mange andre på sosiale medier.

Forskning viser at 49% av befolkningen vil trykke “like” på en bedriftsside i et forsøk på å støtte den. Hvis de vil ha merkevaren, bør innholdet være svært nøyaktig og korrekt. Sørg for at produktet eller tjenesten treffer målgruppen.

Vær kreativ i Facebook innholdet
Vær kreativ i Facebook innholdet
Slik får du Facebook-siden din til å vokse! 11

Å engasjere seg med andre bedriftssider

En annen flott måte å utvide Facebook-siden din og synliggjøre den for et større publikum er ved å kommentere innlegg på andre sider fra Facebook-siden din. Men det er noen tips du bør huske på:

  • Kommenter bare sider som på en eller annen måte er relatert(men som ikke gjør det samme som deg) til din bransje eller anbefal virksomheten din på en slik måte at publikumet får kontakt med sidene som passer.
  • Forsikre deg om at siden du samhandler med, har en aktivt følgerbase av mennesker som liker og kommenterer sidens innlegg. Ellers vil det ikke være til noen nytte.
  • Vær rask med kommentarene dine. Vanligvis er holdbarheten for et typisk Facebook-innlegg omtrent 5 til 6 timer, så sørg for at du legger ut kommentaren din innen den første timen etter postingen.

Annonser og promoter ved hjelp av Facebook

Du kan også markedsføre siden din via annonseringsverktøyene som Facebook tilbyr. Dette koster derimot penger, men er en rask måte å gjøre din bedrift synlig. Du kan enkelt målrette mot potensielle kunder ved å sette inn riktig demografi, interesser og bruke nøkkelord. Dermed sikre du at de riktige personene blir eksponert for Facebook-siden din.

Det finnes forskjellige måter å markedsføre på Facebook. Jo mer du bruker i annonseutgifter, desto større er rekkevidde. Vi anbefaler å la Facebook-siden vokse parallelt organisk og med bruk av betalte annonser.

Facebook Business manager

Slik får du Facebook-siden din til å vokse! 12

Konklusjon

Konklusivt er Facebook en flott måte å markedsføre virksomheten din på. Med litt kreativitet og kunnskap om hva kundene dine ønsker og foretrekker, kan du enkelt øke «likes» og engasjementet på Facebook-siden din og få mest mulig ut av det for bedriften din.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *