Nordic Productions
Facebook Ads

Bearproof AS Økte Salgsinntektene Med ~60%

Jørn Otto Hansen
#facebooksads#nettbutikk#googletagmanager
Bearproof

Friåret har bydd på flere spennende oppdrag. Alt fra foto, reklamevideo og nettsider. Oppdraget for Bearproof AS har vært krevende, men spennende. I denne artikkelen vil jeg foreta oppdraget jeg hadde for selskapet. Blant annet fremgangsmetodene, resultatene vi genererte og hva jeg har lært. Av konfidensiell og konkurransemessige årsaker utdyper jeg ikke Facebook strategi og markedsplanen.

Prosjektet

Utfordringene For Bearproof Etter synkende omsetning fra 2017, trengte Bearproof hjelp med markedsføring. Daglig leder var interessert å lære seg digital markedsføring. På grunn av tidsaspektet med å lære og anvende kunnskapen, var det mer lønnsomt med bistand. Selskapet har tidligere brukt svært lite på markedsføring. De har klart seg med organisk vekst via villmarksmessen. Det unike produktet Bearproof Precision har også skapt medieomtalen (Avisa Nordland) som har ført til gratis eksponering.

Bearproof i avisa Bearproof AS økte salgsinntektene med ~60% 14 For og etter Jeg begynte først å analysere nettbutikken. Fikk et bilde over systemets sammenheng. 24nettbutikk tok noe tid å lære seg. Vi har brukt tidligere utenlandske plattformer, men å benytte et norskutviklet var lærerikt. Plattformen har sine fordeler og ulemper, men passer for selskapet med hensyn til pris og funksjonalitet.

Nettbutikken var opprinnelig uoversiktlig. Produktene var uorganisert, som gjør det vanskelig å finne fram. Jeg oppdaterte design og fikk forbedret produktsegmentene.

Salgstall for produktet Bearproof Precision til norske kunder var store. Hvis produktet får større gjennomslag via betalt annonsering, vil dette bekrefte vekstpotensialet dersom Bearproof utvider til for eksempel Tyskland.

Løsningen Etter flere møter kom vi frem til en løsning som vil spare firmaet for markedsføringskostnader, samtidig som konverteringsraten er høy.

Tjeneste Vi Har Levert: Utvikling/programmering og innhold til landingsside/salgside Tilrettelegge datainnsamler – Google Tag Manager Reklame og innhold – Dette gjelder både reklamevideo og produktfoto Strategisk markedsføring via Facebook annonser flowchart

Systemene må fungere for å generere kunder. En forvirret kunde vil alltid si “nei”. Det er derfor viktig å skape klarhet og forståelse i markeds kommunikasjonen. Innholdet må være appellerende slik at kunden innser at produktet er nødvending. Designet må være stilig, men oversiktlig slik at kunden føler seg komfortabel og forstått. For førstegangskjøper er design viktig. Kunder krever tillitt til nye bedrifter. Dårlig design kan være med på å svekke troverdighet. Med å optimalisere alle elementene, vil firmaet spare markedsføringskostnader.

Helheten av disse tjenestene, vil teoretisk sett bidra til å øke salgsinntektene dramatisk mot jaktsesongen.

Hvordan Ble Det Gjennomført? fotografering 1 Tjenesten ble gjennomført på tvers av hverandre. Dette var spesielt for landingssiden hvor produktfoto, innhold og lignende ble produsert. På grunn av manglende tilgang på studioutstyr, måtte vi klare oss med enkle ensfargede bakgrunner og Photoshop. Disse ble senere del av landingssiden. Hele prosessen er tidskrevende.

Skjermbilde 2021 02 08 kl. 13.49.57 1 Programmering Og Innhold Til Landingssiden Før vi satt i gang med landingssiden, måtte det planlegges. Jeg skisserte hver seksjon på et A4 ark før den ble digitalisert i Adobe XD. En landingsside er strategisk bygd for å selge. Så fort designet var avgjort, begynte jeg å utvikle landingssiden.

Denne ble utviklet i Webflow for så å optimalisere koden i Visual Studio Code.

I forbindelse med bachelor graden min, var jeg i forelesningstimen til markedsføringsledelse høsten 2020. Knut Bjørgen var gjesteforeleser og skulle fremføre en prisvinnende markedsføringskampanje.

Knut Bjørgen har tidlige jobbet i Red Gruppen som gjennomførte oppdraget. I dag er han direktør over merkevarebygging og markedskommunikasjon for Hill+Knowlton Strategies.

Etter forelesningen ble jeg så inspirert over metoden og strategiene selskapet benyttet. Det var genialt!

Jeg måtte bare få noen tips etter forelesningen. Tok sjansen og gikk ned for å snakke med han. Jeg forklarte at jeg skulle gjennomføre en markedsføringskampanje for Bearproof og trengte litt veiledning.

Knut ringte dagen etter forelesningen og ga meg noen tilbakemeldinger på landingssiden. Totalt sett var landingssiden bra, men med noen få endringer ville den bli enda bedre. Han poengterte at jeg kunne velge selv å foreta endringene eller ikke. Noterte alle tilbakemeldingene og var enig i resonnementet. Jeg foretok endringene slik at landingssiden ble ferdigstilt. Klikk her for å se landissiden.

for og etter

Reklame Og Innhold På grunn av flytting til Oslo, ble det knapt med tid å redigere en reklamevideo. Hadde ikke klart å anskaffe en kraftig nok datamaskin før september. Derfor kontaktet jeg en partner for å redigere videoen. Sendte over manus med foto og video. Totalt ble det to revisjoner. Reklamevideoen ble overraskende bra.

Tilrettelegge Datainnsamler Reklamevideo og landingssiden var ferdig! Nå er det vel bare å sette i gang med Facebook annonseringen ?

Datainnsamler som Facebook Pixsel og Google Analytics var riktig installert. Facebook Pixsel ble derimot ikke aktivert/triggret mellom landingssiden og produktsiden. I etterkant tror jeg dette er forårsaket at landingstiden var plassert på en sub domene eller fordi webhosten ikke responderte.

Derfor måtte jeg benytte meg av Google Tag Manager. Google Tag Manager er et genialt system hvor du kan administrere flere datainnsamlere. Du forholder deg til kun en linje med kode som legges inn på nettsiden. Fordelene er at du sparer plass, slik at nettsiden laster inn raskere. I tillegg får du bedre kontroll på dataens distribusjon.

Ulempen er mye manuellt arbeid, sammenlignet vanlig installasjon av Facebook Pixsel.

Jeg kunne ikke integrere Tag Manager manuelt på egenhånd, så jeg kom i kontakt med 24nettbutikk og fikk det installert.

24nettbutikk googletagmanager Bearproof AS økte salgsinntektene med ~60% 15

Strategisk Markedsføring markedsplan 1 Etter å ha testet Facebook Pixsel, var vi endelig klar for kampanjen. Tidligere har jeg utarbeidet en strategi for Bearproof AS Februar 2020. I det jeg skulle sette i gang, ble vi stoppet av Facebook. Produktet vi solgte var tilleggsutstyr for våpen.

“Ads must not promote the sale or use of weapons, ammunition, or explosives. This includes ads for weapon modification accessories.“

Facebook Advertising Policies – 7. Weapons, Ammunition, or Explosives Etter å ha undersøkt nøye, var rettighetslinjene ganske vag. Det ironiske var at “Plastic guns, swords and toy weapons” var lov å annonsere. Jeg sendte så alle annonsesettene til Facebook og hver enkelt ble undersøkt manuelt. Dette kostet oss noen dager men heldigvis ble alle akseptert og vi var innenfor rettighetslinjene.

Målgruppe g trend and fb ai 1 For å undersøke selskapenes målgruppe, benyttet vi Google Trends, Facebook Audience Insights og CMS fra nettbutikken. Etter å ha undersøkt funnene, opprettet jeg annonser med noen av disse attributtene:

Målgruppene ble “vitenskapelig” splittestet slik at jeg fikk bedre forståelse over kundesegmentene.

Alder 18+ år Hedmark, Aust agder og Oppland Skytebaner Jakt og jaktlag – Elgjakt, hjortejakt, rypejakt osv.. Natur Friluftsliv Admanager Bearproof 1.sep 31.okt blur Slik ser det ut i Facebook business manager.

Resultater Etter 3-4 uker med annonsering hadde vi brukt litt over 15.000kr og omsatt for nesten 500.000kr i september måned.

Ved å undersøke ordrebeløpene de 3 siste årene, ser vi en nedgang. Dette er fordi selskapet deltok på flere villmarksmesser i 2017. Dette førte til mersalg på nettbutikken. De siste årene har aktiviteten ikke vært like utbredt. Corona har også ført til dårligere omsetning.

Skjermbilde 2021 02 08 kl. 11.33.39 ordre ordrebelop De siste 5 årene omsatte Bearproof mest i August måned. August 2020 har vært et meget svakt år med 300.000kr i driftsomsetning. Kampanjen har ført til nesten omsetningsrekord for September måned!

Facebook Ad manager viser ikke helt nøyaktige data, fordi brukeren kan benytte Adblock som hindrer datainnsamleren å registrere et salg. Andre årsaker kan være servertilkobling og andre nettleser. Det er derfor viktig å sammenligne dataen mot finansregnskapet og nettbutikken.

Konklusjon Prosjektet har vært spennende og lærerikt. Selv om det oppsto flere problemer, ble det ordnet raskt. På den måten var prosjektet i rute. Det interessante med et slikt oppdrag, er at det kombinerer flere felt på en gang. Vanligvis trenger du flere bedrifter eller personer rundt et slikt oppdrag.

Hva Kunne Jeg Gjort Annerledes Til Neste Gang? Undersøkt markedsstørrelsen bedre Begynt prosjektet tidligere Benyttet en bedre Facebook strategi tilpasset det norske markedet A/B teste flere reklamevideoer/-bilder, også kaldt Ad Creatives Benytte annen plattform for landingside Jeg økte salgsinntektene med 60%, med bruk av 15.000kr i annonseutgifter. Hadde egentlig forventet mer. Med å analyserte konkurrenten i jaktbransjen, var E-post markedsføring i større grad utbredt enn Facebook annonsering. Dette kan være fordi E-post markedsføring er billigere og mer effektivt. Derimot er du avgrenset til eksisterende kunder eller en E-postliste. For Bearproof er kundeporteføljen nå utvidet med nye kunder. E-post markedsføring vil være det neste steget for selskapet.

Avslutningsvis vil jeg takke Bearproof for tillitten og muligheten til dette oppdrage

← Tilbake til artikler